Defamation case against BBC reporter in Thailand withdrawn

By on August 23, 2017


FILE PHOTO/ BBC (Photo: BBC News/Facebook)
FILE PHOTO/ BBC (Photo: BBC News/Facebook)

BANGKOK — A Thai lawyer has withdrawn a criminal defamation case against a British BBC journalist involving a report on foreigners being defrauded of property, the BBC says.

The case against Jonathan Head, BBC’s Southeast Asia correspondent, had begun Wednesday and has been criticized as an example of how Thailand’s harsh criminal defamation laws can be used to intimidate journalists.

“The plaintiff has withdrawn his case against BBC journalist Jonathan Head, but as the trial of his co-defendant is continuing, we cannot comment further at present,” the BBC said in a statement later.

Head had reported about a British expatriate whose Thai wife allegedly defrauded him of properties on the southern resort island of Phuket by forging his signature on multiple occasions.

The criminal complaint against Head and the expatriate, Ian Rance, was brought by lawyer Pratuan Thanarak, who says he was defamed by an allegation in the report that he had notarized Rance’s forged signature, allowing the wife to transfer properties.

If found guilty, Head could have faced up to two years in prison for online criminal defamation and five years under a law regulating online content. Rance is charged with criminal defamation, which carries a one-year maximum sentence.

Pratuan’s complaint said the BBC report caused the public to perceive him as a “deceitful lawyer” and “an unethical lawyer.”

In February, the American-based Committee to Protect Journalists called for an end to the use in Thailand of criminal defamation charges against journalists.

“The use of criminal defamation complaints in Thailand has a chilling effect on journalists who fear being bogged down in time-consuming and expensive litigation,” Shawn Crispin, CPJ’s senior Southeast Asia representative, said in a statement.

The statement also mentioned a 2013 criminal defamation case filed by the Royal Thai Navy against Phuketwan, a small news website, for republishing a Reuters report that Thai naval forces had profited from trafficking ethnic Rohingya. Phuketwan was forced to close for financial reasons during the trial, with one of its reporters saying he had spent nearly one-third of his work time preparing his defence and that local advertisers had stopped taking ads on Phuketwan for fear of official reprisals, the statement said.

Earlier this month, a prominent Thai journalist was charged with sedition and violation of the country’s computer law for online postings concerning politics.